Advies

4 Taken die je als ondernemer kunt uitbesteden

Als ondernemer wil je met je bedrijf het verschil maken. Al je plannen zitten in je hoofd en daarbij ook alle dwarsverbanden die belangrijk zijn. Tevens zijn er vele zaken die je niet eens beschrijft of benoemt maar die in jouw als persoon zitten. Een aanvoelen waar je unieke spot te vinden is. Hierover wil je als ondernemers graag de controle houden. 

Als ondernemer ben je echter aan zit op vele verschillende terreinen. En als de zaken drukker worden zul je steeds meer uren gaan maken. Zo komt er een moment dat je na moet denken of je alles alleen blijft doen of dat je hulp gaat inschakelen. Wat zijn nu taken die je kunt uitbesteden?

1. Marketing onderdelen zoals de websitebouw, content, advertenties en SEO-optimalisatie

Elk ondernemer doet aan marketing. Binnen marketing zijn een aantal specialismen waarbij het handig is om hulp in te schakelen. Denk bijvoorbeeld aan het bouwen van je website, het schrijven van de inhoud van berichten (copywriting), advertenties en SEO-optimalisatie om beter in Google gevonden te worden. Bij deze onderdelen is het belangrijk dat je kennis hebt van het speelveld. Ga je dit zelf uitzoeken dan kost het tijd. Tijd die je mogelijk op een veel efficiëntere wijze voor andere zaken kunt inzetten. Door een duidelijke opdracht uit te zetten met een budget, zorg je hier dat je grip houdt op deze onderdelen van de marketing.

2. Boekhouding

Als het mogelijk is, is het uitbesteden van de boekhouding vaak een van de eerste zaken die een ondernemer aanpakt. Bij de boekhouding is zorgvuldigheid belangrijk, zijn er precieze momenten dat zaken aangeleverd moeten worden en moet je kennis hebben van de regels en de uitzonderingen. Als je dit uitbesteedt, heb je veel meer tijd om andere zaken op te pakken die je aandacht vragen. Je hoeft je ‘s avonds niet meer te buigen om alle financiële uitgaven in kaart te brengen. Een overzicht dat een goede boekhouder jou makkelijk aan kan leveren.

3. Acquisitie

Het vergroten van je klantenkring is belangrijk voor groei. Het hele traject om vanuit koude acquisitie te komen tot leads, deze te kwalificeren en op te volgen is ook een tijdrovende klus. Een deel van dit traject uitbesteden is een prima optie, als je de kosten en de opbrengsten goed in beeld hebt. Een ondernemer kan kijken in hoeverre het in zijn business mogelijk is om hier externe hulp voor in te schakelen. Zo krijgt je als ondernemer meer tijd voor “warme” kennismakingsgesprekken voor nieuwe business.    

4. Schoonmaken

Een ander onderdeel is het schoon en aantrekkelijk houden van je bedrijfsruimte. Zeker bij bezoek van klanten verdient dit extra aandacht. Iedere medewerker ruimt weliswaar zijn eigen rommel op. Toch is het handig als een keer per periode op een professionele manier het schoonmaken aangepakt wordt. Het is een activiteit die je makkelijk uitbesteedt. Een persoon die hier met plezier aan werkt en hier trots op is, is een goede hulp voor het bedrijf. 

Via het uitbesteden maak je als ondernemer je team completer. Dit doe je door te kijken naar een goede match tussen het gevraagde werk en de persoon die het op gaat pakken.